SMYK DIG GLAD

smyk dig glad

torsdag den 24. januar 2013

Om at lære hele livet

Min læremester kommer på besøg på værkstedet idag.

Jeg har kendt Jens siden jeg var 13 år :-)

Klassetur, pigekupé, Mo 13 år i pink


















For 8 år siden, da jeg besluttede at skifte karriere (havde forladt internet branchen) for at åbne min guldsmedeforretning, prøvede Jens faktisk at tale mig fra det! Fordi det er en svær branche og det var et kæmpe spring.

Men efter at have talt beslutningen igennem, kommenterede han på min ukuelige stædighed og lovede at hjælpe mig. - Idag mødes vi så her i forretningen på Christianshavn som snart har 7 års fødselsdag.

Hos Jens anno 2005
















Det er Jens der har lært mig alt det grundlæggende om guldsmedehåndværket og ikke mindst, at det kræver tålmodighed at lære et fag helt fra bunden.

Mit aller første Skovbær vedhæng, blev til på hans værksted, en efterårsdag for 8 år siden. Et design jeg idag sælger i mange forskellige farver og variationer. Det er stadig lige aktuelt.


Skovbær anno 2005
18k og Røgkvarts
Skovbær anno 2012
18k, Krysopras, diamanter

Idag er det et kvart århundrede - 25 år! - siden jeg lærte Jens at kende og vi kan stadig tale i timevis, om håndværk, materialer og altmuligt andet. Samtalerne er også stadig lige aktuelle.

Og som guldsmed bliver man heller aldrig færdig med at lære nyt om sit fag, så jeg lurer på hvad jeg kommer til at lære idag.


Læs mere om hvordan jeg startede forretningen i artiklen fra Christianshavneren: 'Håndværk på Christianshavn'.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar